מבצע "מרכבות האלים"

תאריך:

14 במאי 1997

מקום:

דרום לבנון

תאור הלחימה:

ב-14 במאי 1997 יצא כוח של סיירת צנחנים בשיתוף לוחמי סיירת יעל למלכד ציר תנועה שממנו נעשתה פעילות עוינת של מחבלים בדרום לבנון, הכוח, בפיקודו של רס”ן מוטי ברוך, שהיה מפקד הסיירת, היה אמור למלכד את הציר ולהטמין מוקש לרכב המחבלים שנעו באזור. על חפ”ק המבצע שהתמקם במרג’ עיון פיקד מפקד חטיבת הצנחנים דאז, אל”ם בני גנץ.


כוח המבצע נחלק לשניים, כוח שיימלכד את הציר וכח תצפית שידווח על תנועה חשודה ויפעיל את המטענים. לאחר מילכוד הציר, בעת שבוצעה חבירה של הכוחות, נפתחה אש לעבר חיילי הסיירת. בקרב שהתפתח נהרגו שלושה לוחמים. סגן מפקד הסיירת, סגן ערן שמיר (לאחר מותו הועלה לדרגת סרן), סמ”ר רן מזומן וסמ”ר זאביק זומרפלד. כמו כן נפצעו שישה מלוחמי הסיירת בהם מפקד הסיירת. הכוח נותר בשטח בלא מפקדים, ואת חילוץ הכוח ניהל מפקד חטיבת הצנחנים, בני גנץ, מן החפ”ק שבמרג’ עיון, תוך שהוא מנחה בקשר את צביקה גרינבאום, הקשר של מפקד הסיירת. הכוח חולץ באמצעות מסוק ינשוף (בלק הוק) לשטח ישראל.

כמה שבועות לאחר המבצע פוצץ רכב המחבלים שנע על הציר שהכוח מילכד. המוקש הופעל בעזרת מזל”ט. מהפיצוץ נהרגו 4 מחבלים בהם בכיר בחזבאללה. מטרת המבצע הושגה.

[הדף מקורו בויקיפדיה. הטקסט מוגש בכפוף ל-cc-by-sa]

נפלו בעת הלחימה:

  • רן מזומן
  • זאביק זומרפילד
  • ארן שמיר

סרטונים: